Telefonrådgivning

Telefonrådgivningen har åbent hver mandag og torsdag kl. 9.00-19.00 samt tirsdag og onsdag kl. 16.00-19.00.  Rådgivningen er anonym og gratis og er for alle, der er berørt af spiseforstyrrelse eller selvskade. 

Ring til 7010 1818

 

Er der kø, når du ringer til os? Bliv ringet op af en rådgiver, når der er ledigt

Nogle gange kan der være kø til rådgivningen, når du ringer til os. Hvis du vil slippe for at sidde i kø, kan du udfylde formularen nederst på denne side. Så ringer en rådgiver dig op indenfor åbningstiden, når der er ledigt. Vær opmærksom på, at du ikke er anonym, hvis du udfylder formularen.
 
Udfyld formularen her >>

Om telefonrådgivningen

Telefonrådgivningen er for alle, der søger støtte og rådgivning vedrørende spiseforstyrrelser og selvskade. Du kan benytte telefonrådgivningen til at dele dine bekymringer og tanker, og rådgiveren kan støtte dig i, hvordan du bedst håndterer din situation. Der er afsat 45 minutter til en samtale. 

Du kan fx benytte telefonrådgivningen, hvis du: 

  • Er fyldt op af tanker om kost, vægt og udseende?
  • Står midt i en svær tid med en spiseforstyrrelse eller selvskade?
  • Bekymrer dig for dit barn, din veninde eller din partner og er i tvivl om, hvad du skal gøre?
Rådgiveren var enormt behagelig og lyttende. Jeg følte, jeg blev taget alvorligt og at mine bekymringer ikke blev negligeret. Jeg følte mig mødt og genkendt. Jeg blev mødt med empati og omsorg for min situation.
Bruger af telefonrådgivningen

Anonym rådgivning

Telefonrådgivningen er anonym. Det betyder, at rådgiverne ikke kan se dit telefonnummer, og at Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade heller ikke kan tilgå det i de bagvedliggende tekniske systemer. 

Selvom rådgivningen er anonym, har rådgiverne afværgepligt. Det vil sige, at rådgiverne har pligt til at prøve at forhindre det, hvis dit eller andres liv akut er i fare. 

Alle rådgivere har tavshedspligt.

Ønsker du at blive ringet op af en rådgiver?

Indimellem kan der være kø på telefonen. Ønsker du at blive ringet op af en rådgiver, kan du udfylde formularen herunder. Rådgiveren ringer til dig indenfor rådgivningens åbningstid. Træffer vi dig ikke, vil vi forsøge at ringe dig op yderligere to gange, hvorefter vi sletter dine oplysninger. Vær opmærksom på, at vi ikke kan tilbyde dig anonym rådgivning, hvis du ønsker en opringning. 

Hvem må ringe?

Vores rådgivning er for alle, der søger støtte og rådgivning vedrørende spiseforstyrrelser og selvskade. Det kan være, at du selv kæmper med en spiseforstyrrelse, at du har en ven eller veninde, der skærer i sig selv, eller at du har brug for at vide, hvordan du som forælder kan hjælpe dit barn.

Pressen bedes altid ringe til vores sekretariat.

Hvem kommer jeg til at tale med?

Alle samtaler varetages af frivillige rådgivere. For at være rådgiver skal man være fyldt 23 år. Alle rådgivere har deltaget i et obligatorisk uddannelses- og oplæringsforløb, og der er altid en medarbejder til stede, som støtter de frivillige i at varetage samtalerne. 

Bliver jeg registreret nogen steder?

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade fører statistik på alle rådgivningssamtaler. Det betyder, at rådgiveren efter samtalen registrerer ikke-identificerbare oplysninger såsom kønsidentitet, alder og årsag til henvendelsen.

Vi bruger statistikken til at dokumentere vores arbejde, søge midler og give berørte af spiseforstyrrelser og selvskade en stemme.

Kan jeg komme til en personlig samtale?

Ja, det kan du.

I vores lokale rådgivninger kan du komme ind til en personlig samtale. Når du taler i telefon med en af vores rådgivere, kan vedkommende hjælpe dig med at booke en tid, eller du kan selv gøre det her.

Bemærk at vi også har en videorådgivning, som særligt henvender sig til dig, der bor langt fra en lokal rådgivning, eller som har svært ved at møde op i vores rådgivning i åbningstiden.  

Klageadgang

Vil du klage?

Det er vigtigt for os, at alle har en god oplevelse med at benytte vores rådgivningstilbud. Hvis du har haft en dårlig oplevelse, opfordrer vi til, at du sender en skriftlig klage og fortæller os om din oplevelse.

Hvad kan du klage over?

Du kan fx klage over:

  • At du har haft konkrete oplevelser med en eller flere rådgivningssamtaler, der ikke har levet op til det, vi stiller i udsigt på vores hjemmeside eller i andet præsentationsmateriale.
  • At du har modtaget decideret forkert eller misvisende rådgivning.

Hvem modtager klagen?

Din klage bliver modtaget af psykolog og rådgivningskoordinator Julie Kristensen, som også er ansvarlig for at behandle klagen.

Sådan sender du en klage

Klagen skal være skriftlig og kan sendes på mail eller med posten til:

Mail: jk@spiseforstyrrelse.dk. Skriv “Klage” i emnefeltet.

Postadresse:
Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade
Att.: Julie Kristensen
Ryesgade 29, 2.
8000 Aarhus C

Vi opfordrer til, at din klage indeholder følgende information

  • Hvornår modtog du den rådgivning, du ønsker at klage over?
  • Hvad ønsker du at klage over?
  • Hvad kunne du have ønsket dig i stedet?

Hvornår får jeg svar på min klage?

Du får en kvittering på din klage via mail, så snart den er læst, og du får svar på din klage indenfor syv dage. Herefter sletter vi korrespondancen og dine informationer.

Er jeg anonym, når jeg klager?

Hvis du sender din klage fra en anonym mailadresse eller via post uden afsender, er du anonym. 

Hvis du opgiver dit navn, eller hvis det fremgår af din mailadresse, er du ikke anonym. Vi behandler din klage fortroligt og giver ikke dit navn eller andre personhenførbare oplysninger videre. 

Bemærk: Hvis du har sendt din klage med posten, kan vi kun besvare den, hvis du angiver dine kontaktoplysninger, fx en mailadresse eller en postadresse. Men det er naturligvis frivilligt, om du ønsker at opgive dit navn og dine kontaktoplysninger.