Her kan du få svar på nogle af de spørgsmål, som brugerne af LMS' chatrådgivning ofte stiller.

1. Hvem må chatte?

Chatrådgivningen er for alle, der har spørgsmål vedrørende spiseforstyrrelser og selvskade. Det kan være, at du selv kæmper med en spiseforstyrrelse, at du har en veninde, der skærer i sig selv, eller at du har brug for at vide, hvordan du som forælder kan hjælpe din søn eller datter.

2. Bliver man registreret nogen steder?

Du er helt anonym, og vi gemmer ikke oplysninger om dig. Når chatten starter, vil du blive bedt om at oplyse køn, alder, hjemkommune, og hvor du har hørt om LMS – men vi kan ikke finde frem til dig ud fra disse generelle oplysninger. Du vil også blive bedt om at bedømme chatten, så vi hele tiden kan blive bedre. Når chatten slutter, slettes hele samtalen.

3. Gemmer LMS oplysninger om, hvad vi har chattet om?

Alle rådgivere har tavshedspligt og må ikke sige til andre, hvad I har chattet om. Når samtalen er slut, slettes den. Hvis du har lyst, kan du gemme det, I har chattet om, på din computer, så du altid kan læse det igen.

4. Hvorfor skal jeg vente?

Rådgiveren kan være optaget, og derfor kan du skrive dig på køen, så du ikke hele tiden skal holde øje med, hvornår rådgiveren er klar. Når det bliver din tur til at chatte, vil du høre en ringetone, og der lyser en grøn knap i kø-vinduet. Du skal klikke på knappen inden 30 sekunder, for ellers går turen videre til den næste i køen. Hvis ikke du svarer, når det bliver din tur til at chatte, bliver du rykket én plads tilbage i køen. Du kan altid melde dig på køen igen.

5. Hvor lang tid kan jeg chatte?

En chatsamtale varer oftest 30 – 45 minutter. Tidsgrænsen er sat, så vi kan nå at hjælpe så mange som muligt.

6. Hvem chatter jeg med?

Du chatter med en rådgiver, der har et stort kendskab til spiseforstyrrelser og selvskade. Alle rådgivere arbejder frivilligt og bruger gerne deres fritid på at chatte med dig.

7. Må jeg chatte igen?

Du er altid velkommen til at chatte igen en anden dag. Du må også ringe anonymt til telefonrådgivningen på telefon 7010 1818 eller skrive en mail til raadgivning@spiseforstyrrelser.dk.

8. Kan jeg chatte med den samme rådgiver flere gange?

Det er forskellige rådgivere, der er på vagt, så du vil komme til at chatte med forskellige rådgivere. De er dog alle rigtig dygtige, så det gør ikke noget, at I chatter sammen for første gang.

9. Hvornår er chatten åben?

Chatrådgivningen er åben mandag – torsdag kl. 16 – 20. Du kan logge ind via vores hjemmeside, hvor der på forsiden er et orange ikon, som du skal klikke på.