BetalingsService (PBS/NETS) gør  nemmere for 95 % af samtlige husstande i Danmark.

De mange firmaer og foreninger, som opkræver penge med BetalingsService, sparer både tid og penge, fordi de slipper for at udsende fakturaer og indbetalingskort til kunder, medlemmer og faste støtter.

Ifølge PBS kan svindlere ikke trække penge på folks konto ved hjælp af folks kontonummer og CPR-nummer. Kontonummer og CPR-nummer gør det kun muligt at hæve på en konto via PBS – og her har kontohavere mulighed for at afvise en betaling flere dage før – og syv dage efter – at et beløb er trukket.

 

Ofte stillede spørgsmål om betalingsservice

Hvad er BetalingsService?
Betalingsservice er en ydelse som PBS/NETS tilbyder, hvor der automatisk bliver overført penge fra en konto til en anden konto. Normalt er det noget, folk tilmelder sig i banken, men LMS kan tilmelde folk, hvis vi har deres bankoplysninger og cpr-nummer.

Jeg er ikke tilmeldt PBS/BetalingsService
Betalingsservice er ikke noget, man skal være tilmeldt for at give et bidrag til LMS. Hvis man har en bankkonto, kan betalingsaftalen startes af banken.

Hvordan ser man, om aftalen er gået i gang?
Første gang pengene bliver trukket, får man en besked fra banken om, at man er tilmeldt en ny BS-aftale. Derudover får man hver måned en oversigt fra PBS, hvor man kan se, hvilke beløb der bliver trukket. Denne oversigt kommer en uges tid, inden pengene bliver trukket.

Hvornår trækkes pengene fra kontoen?
Pengene bliver trukket den første i hver måned. Der går ca. 14 dage fra man melder sig ind via LMS’ hjemmeside til, at aftalen træder i kraft. Det skyldes, at BetalingsService skal bruge minimum 8 hverdage til at oprette aftalen. Så hvis du fx har meldt dig til d. 23. marts, vil din aftale først trækkes d. 1. maj.

Hvad koster en BetalingsService-overførsel?
Det er koster ikke noget – det er gratis.

Kan man tilmelde sig, hvis man er udenlandsk statsborger?
Man kan blive fast støtte, hvis man tilhører det danske rigsfællesskab, dvs. er fra Danmark, Grønland eller Færøerne og har et registrerings- og kontonummer i en dansk bank. Ellers kan man ikke.

Hvad hvis man flytter?
Som regel er det intet problem i forhold til BetalingsServiceaftalen. Dog skal man melde adresseændring til LMS, hvis man fortsat vil modtage LMSNYT.

Hvad hvis man skifter bank?
Når du skifter bank, skal du være opmærksom på, om din aftale om faste støttebidrag hos LMS følger med. Hvis der ikke er tilfældet, kan du tegne en ny aftale.

Kan bidraget trækkes fra i skat?
Ja, bidragene betragtes som støttebeløb og kan derfor trækkes fra i skat. LMS sørger for, at SKAT modtager oplysninger om faste støttebidrag.

Læs mere om BetalingsService her. (Link hertil https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788631)

Har du yderligere spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os på tlf. 3536 4913