Kære brevkasse,
Jeg skriver fordi, jeg døjer med et problem, som jeg har svært ved selv at styre, og som jeg endnu ikke er lykkedes med at få hjælp til.
Jeg kæmper med overspisning, som har været et stort problem for mig siden, jeg var helt lille. Jeg har alle dage haft en kæmpe trang til at spise store mængder mad, og især sukker og slik, i skjul, da det dulmer mine følelser og mit nervesystem. Jeg føler stor skam, og stor afmagt, da det i perioder er på daglig basis, og strækker sig over længere perioder.
Pt. føler jeg, at jeg fuldstændig har mistet kontrollen, og det gør til, at jeg også isolerer mig socialt, fordi jeg 'hellere vil spise', end at være sammen med mennesker. Det er både i romantiske, og venskabelige relationer, og jeg føler, jeg begrænser mig selv med min selvsaboterende adfærd. Jeg har stor fysisk- og mental ubehag, da min krop også bliver medtaget af de store mængder mad og/eller sukker, og jeg føler straks dårlig samvittighed, og bliver selvbebrejdende over, at jeg ikke har nogen selvkontrol, når jeg er så bevidst omkring problemet.
Jeg føler desuden voldsom fysisk- og mental træthed/udmattelse, og jeg får ondt i maven. Jeg har kronisk skjult forstoppelse med både forstoppelse og diarré på samme tid, og det afstedkommer også voldsomme muskel- og ledsmerter, som et yderligere symptom på min kroniske tarmlidelse IBS (irritabel tyktarm). Denne kroniske psyko-somatiske sygdom gør til, at jeg til dagligt skal leve efter en restriktiv diæt, hvilket kun forværrer min overspisning. Særligt skal jeg undgå fedtholdig, og sukkerholdige fødevarer, og derudover også en stor del sunde fødevarer som frugt og grønt, og frø/nødder/kerne, og korn og mejeriprodukter, som har det tilfælles at indholde et sukkermolekyle, som min tarm ikke kan nedbryde.
Selvom jeg mærker alle de fysiske og psykiske tegn på, at det ikke er godt for mig, kan jeg ikke stoppe mig selv. Det er ren tvang, og absolut ingen nydelse - tværtimod! Mine tanker kredser nærmest udelukkende om mad, hvornår jeg skal spise det, og hvad jeg skal spise, og det er særligt slemt, når jeg ved, eller har udsigt til at være alene hjemme. Der kan jeg ligesom slappe af i, at jeg ikke skal skjule mit madindtag/madmisbrug. Jeg føler meget angst over at spise foran andre, men egentligt også alene, da jeg altid har en ængstelig fornemmelse af, ikke at være i stand til at vurdere, hvornår jeg skal stoppe mig selv. Jeg har svært ved at mærke, hverken sult eller mæthedsfornemmelse, så det er også svært at have intuitiv spisning,
Jeg er pt. diagnosticeret med klinisk moderat til svær depression, og går i behandling for det i psykiatrien. Næste skridt i min behandling er at blive udredt for ADHD, da der er mange indikationer på, at jeg har en personlighedsstruktur, der læner sig op ad diagnosen (impulsivt drevet, og med cyklisk depression og stress). Derudover er jeg sygemeldt fra arbejde, så i min hverdag har jeg ikke meget struktur, og det er derfor svært for mig at strukturere mine måltider, eller skabe rutine i min tilværelse generelt, som situationen er pt.
Lige nu er min roomie på ferie, og i den tid, hun har været væk, har jeg følt ekstra stort behov for at spise ekstra meget, og det har resulteret i, at jeg har taget 3-3,5 kilo på, på knap fem dage. Jeg skammer mig, fordi man kan se det på mig, og fordi jeg føler, jeg har gjort skade på mig selv. Det virker ekstra voldsomt for mig, fordi det også er ganske visuelt. Derudover har jeg ikke set den fyr, jeg dater i to uger,  da han har været på ferie, og i går aflyste jeg vores aftale, fordi jeg havde overspist, og fordi jeg skammede mig over, at man kunne se det på mig.
Jeg har brug for et værktøj til at håndtere min sygdom, for jeg føler, at jeg befinder mig i et uendeligt samsara, der kun er med til at forværre min psykiske tilstand, og jeg føler derfor, jeg sidder fast i dårligdommen, selvom jeg aktivt går i behandling med min depression. Jeg kan ikke holde ud, at jeg begrænser mig selv i at leve et godt liv, og i at være glad. Særligt min selvsaboterende adfærd skræmmer mig, og bidrager til mit dårlige selvværd/selvbillede, hvor jeg tilmed nægter mig selv kærlighed. Når jeg oplever disse overspisninger, bliver jeg så trist og modløs, at jeg tilmed overvejer, om jeg har lyst til at fortsætte med at leve, fordi jeg synes, det virker helt uoverskueligt, at denne sygdom skal kontrollere mig, og styre mit liv. Nogle gange føler jeg, at den styrer mig direkte i graven, hvis jeg ikke får den hjælp, jeg har brug for.
Så kære brevkasse; HJÆLP, så jeg kan genvinde tilliden til mig selv, og til at dette liv er værd at leve.

Svar
Kære dig
Tusind tak for dit brev og fordi du så ærligt fortæller om, hvad du står i, og faktisk har stået igennem længere tid.
Når jeg læser dit brev bliver jeg meget berørt over den uoverskuelighed du beskriver. En uoverskuelighed der stiller et spørgsmålstegn ved om livet er værd at leve på denne måde, og som måske styrer dig direkte i graven, hvis du ikke får den nødvendige hjælp. Det gør også stort indtryk på mig at læse, at du isolerer dig fra romantiske og venskabelige relationer, og hvor meget skammen og afmagten fylder. Tusind tak fordi du deler det du står i med os.
Du beskriver at du har kæmpet med overspisninger siden du har været helt lille. Og mon ikke de overspisninger har haft en funktion for dig, som du beskriver, at dulme dine følelser og nervesystem? Nu oplever du måske, at den strategi på en måde har taget overhånd, samtidig med, at den ikke virker efter hensigten. Ud fra din beskrivelse af, hvordan du reagerer både på og med maden, tænker jeg, om du selv har haft tanken, om du måske kan have BED?
Jeg indsætter lige et link, hvor du måske kan genkende nogle af symptomerne hos dig selv, og hvor der også er beskrevet anbefalinger til kontakt til egen læge mhp. hjælp, støtte og en vurdering af netop din livssituation: Lider jeg af tvangsoverspisning (BED)?
Nyere forskning tyder på, at der kan være en sammenhæng og mulige biologiske faktorer der associere fx adhd og spiseforstyrrelser. Jeg tænker derfor på, om du i løbet af din udredning for depression, har fortalt om, hvordan din adfærd omkring overspisning og det du også beskriver som tvangsspisning og på ingen måde nydelses spisning? Hvis ikke, så vil jeg foreslå dig, at du fortæller dem om, hvordan det er at være dig. Enten til din læge, eller under din kommende udredning. Alt det du bærer rundt på nu, det bør du på ingen måde bære selv.
Hos os tilbyder vi også hjælp til behandling af BED. Jeg indsætter et link hvor du kan læse nærmere. Jeg kan som brevkasserådgiver ikke vurdere, om du er i målgruppen til tilbuddet, men hvis du skriver dig op til det, vil der være en fagperson, der vurderer dette. Læs mere her: Behandling af tvangsoverspisning (BED).
Eller måske det kunne være brugbart for dig, at benytte dig af en af vores andre rådgivnings muligheder? Enten en personlig samtale, telefonrådgivning, eller bare tale med en af vores dygtige rådgivere, der selv kender til det arbejde der kan være i at slippe en mulig spiseforstyrrelse og vejen tilbage til det liv du gerne vil. Du kan se mere om vores rådgivningstilbud her: Rådgivning. Du kan også bestille tid til en personlig rådgivningssamtale i København her: Personlig samtale.
Du kan komme og tale med den samme rådgiver op til tre gange, hvis det kunne være hjælpsomt og støttende for dig i processen med at finde den rette hjælp.
Jeg håber mit brev kan hjælpe dig lidt videre. For jeg tror på, at når du har skrevet herind til brevkassen, så er det også med et håb om, at dit liv er værd at leve. Jeg tror på du godt kan række ud, og jeg hepper så meget på dig. Fordi du har gjort det så godt du kunne i dit liv, og lige nu mærker du hvordan du reagerer på ændringer. Det er så godt du lægger mærke til dette og reflekterer over det.
De kærligste hilsner
Brevkassen