Hej
Jeg er virkelig i tvivl om, hvor alvorligt jeg skal skride til værks - og hvordan jeg i det hele taget skal takle denne situation.
Min datter er 13 år og er lige startet i 7. klasse. Hun har altid været en meget slank pige. Det seneste år har hun fået lidt mere runde former pga puberteten - men har aldrig på noget måde været overvægtig eller i nærheden af at være det.
De sidste par måneder har jeg lagt mærke til, at hun spiser meget lidt og jeg var begyndt at blive lidt bekymret. Jeg holdt øje med hende i sommerferie, hvor hun spiste godt og tænkte, at der nok ikke var noget galt. Men nu kan jeg se, at hun på ganske få uger har tabt sig. Hun spiser igen utroligt lidt, og jeg har opdaget, at hun smider mad i sin papirkurv på værelset.
Hun har på det seneste haft for vane at spise før os andre, fordi hun ikke ‘kunne vente’, og så er det ikke let at vide, hvad hun får spist…
Hun er en meget følsom pige, som det seneste års tid er begyndt at gå meget op i sit udseende, og hvad andre synes og tænker om hende. Hun er en meget intelligens og føler også et pres (fra sig selv - ikke os) for at få de bedste karakterer.
Jeg håber, I kan hjælpe mig med, hvordan jeg skal gribe dette an? Jeg er lidt fortvivlet og på bar bund.

Svar
Kære du
Tak for dit brev her til brevkassen og for at dele din og jeres situation.
Du skriver, at du på det seneste er begyndt at blive lidt bekymret for din datter, som du lægger mærke til taber sig og spiser utroligt lidt. Det gør indtryk på mig at læse dit brev, og jeg kommer til at tænke på, at hun er heldig at have dig i sit liv, som bekymrer sig, lægger mærke til og ønsker hende det allerbedste. Hvor er jeg glad for, at du rækker ud.
Rigtig tit kan en spiseforstyrrelse vise sig og komme på besøg på tidspunkter i livet, hvor der sker nogle store omvæltninger, og her kan spiseforstyrrelsen give en oplevelse af kontrol, ligesom den kan være en strategi til at lægge låg på svære følelser.
Du skriver, at din datter er nået en alder, hvor der sker nogle kropslige forandringer med puberteten. Samtidig er hun begyndt at gå meget op i sit udseende, og du oplever din datter som en følsom pige, der også er optaget af at præstere godt ved at få de bedste karakterer. Med de ting du her beskriver, lægger jeg mærke til, at din datter netop står midt i nogle store omvæltninger, som følger med, når livet som en ung kvinde begynder. Derfor tænker jeg, at det giver god mening, hvis hun oplever et pres i forbindelse med disse forandringer, og hvor hendes optagethed af mad på en eller anden måde viser sig som en støtte for hende.
Jeg bliver nysgerrig på, om I sammen kan prøve at undersøge, hvad hun mon selv tænker har været med til at invitere denne udvikling i forhold til spisning ind i sit liv? Hvad tænker hun selv, og hvordan vil det være at have en samtale om dette? I sådan en samtale er det vigtigt, at du møder hende med kærlighed og nysgerrighed, så din datter ikke føler sig forkert, men kan være tryg i at dele sine tanker med dig.
Her hos os forstår vi spiseforstyrrelsen som en reaktion på de ting, der ellers sker i livet, så når I taler sammen, er det vigtigt at forstå, hvordan hun generelt trives i øjeblikket. Det mest hjælpsomme vil ofte være at kigge derhen (på livet og hendes trivsel i det hele taget) frem for at kigge isoleret på spiseforstyrrelsen. Så en hjælp for jer kan være at forstå spiseforstyrrelsen som din datters løsning på de udfordringer, hun står overfor, og ikke som et problem i sig selv.
Jeg får også lyst til at spørge om, hvorvidt du har overvejet at kontakte jeres praktiserende læge? Med det du beskriver, tænker jeg nemlig på, at det kunne være relevant med en lægelig vurdering af de symptomer, din datter oplever. Hvad tænker du om det? Måske har du også allerede selv har haft de overvejelser? Vi har en guide på vores hjemmeside, som måske er hjælpsom for dig at læse som forberedelse til et eventuelt lægebesøg.
Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at det er rigtig vigtigt for dig at kunne støtte og hjælpe din datter, og det ser jeg en styrke i. Jeg ønsker det bedste for jer.
Kærlig hilsen
Brevkassen