Jeg er en mand på 22 år, der i et par år nu har kæmpet med min vægt. Hver dag har jeg fokus på at jeg skal tabe mig, og alligevel går vægten den forkerte vej. Jeg har ingen kontrol over hvad jeg spiser, og har ikke længere mentalt kræfter til at kæmpe imod. Jeg føler mig syg, og ude af kontrol. Jeg har flere gange kl. 2 om natten googlet “ingen kontrol over mad” osv. og hver gang ender jeg på sider om BED. Jeg ved ikke hvordan jeg finder hjælp, og hvad jeg skal gøre. Jeg er bange for mit helbred og kan mærke at det begynder at gøre stor skade på mig.

Svar
Kære mand
Først tak, fordi du har skrevet til Brevkassen.
Du ved ikke, hvordan du skal finde hjælp, eller hvad du skal gøre. At skrive til Brevkassen er første skridt på vejen. Det første skridt er ofte det sværeste. Hvor er det godt, at du nu har taget det første skridt ved at skrive til os.
Jeg sidder og tænker på, hvordan jeg bedst kan svare dig. Det første jeg tænkte var, om du mon har gået alene med din bekymring? Det må være tungt for dig. At bekymres alene. Så derfor berører det mig, at du skriver. Du er ikke alene længere. Vi har tilbud, som du måske ville have lyst til at se nærmere på. Det vender jeg tilbage til om lidt.
Du skriver, at du nu er bekymret for dit helbred. At du ingen kontrol har over, hvad du spiser. At du ikke længere mentalt har overskud til at kæmpe imod. At du allerede har kæmpet i et par år. Jeg tænker, at det må være meget krævende for dig i din hverdag – hvordan har du mon klaret alt dette indtil nu? Jeg tænker også på, om der mon er plads til andre ting end at kæmpe med mad og vægt? Måske du oplever, at det efterhånden fylder alt, og at det også er derfor, at du nu rækker ud efter hjælp.
Du skriver i dit brev, at du ofte har googlet ”ingen kontrol over mad”, og at den søgning har bragt dig til information om BED eller på dansk tvangsoverspisning. Mon du har kunne genkende dig selv i det, der står beskrevet om den spiseforstyrrelse? Jeg kan ikke vurdere, om det er den spiseforstyrrelse, du er plaget af, men jeg ved, at netop oplevelse af at miste kontrol er helt central. Herudover vil jeg fortælle dig, at BED faktisk er den mest udbredte spiseforstyrrelse og også en spiseforstyrrelse, som rammer mange mænd.
Jeg tænker på, om du måske kan huske, hvad som gjorde, at du startede med at have fokus på din vægt og madindtag? En særlig episode, måske? Eller en periode, som gjorde, at du begyndte? Måske det kan have været en trøst for dig. Noget du oplevede tidligere hjælp dig, men som nu giver dig bekymring for dit helbred? Giver det perspektiv mening for dig?
Her i foreningen betragter vi spiseforstyrrelser som en mestringsstrategi. Der er ofte noget, der har inviteret spiseforstyrrelsen ind i ens liv, og det kan være rigtig hjælpsomt at finde ud af, hvad spiseforstyrrelsen på den måde handler om eller hjælper en med at håndtere.
Måske du kunne have lyst til at åbne mere op? Tale med nogen? Vi har de sødeste rådgivere og faktisk en lokal rådgivning i Aalborg - måske du kunne have lyst til at booke en tid der? Du er også meget velkommen til anonymt at ringe til os på 7010 1818, så kan vi hjælpe dig videre. En spiseforstyrrelse er ikke noget, man skal kunne klare på egen hånd, og vores rådgivere vil kunne guide dig til, hvor du kan få hjælp.
Du tænker måske, at det er skamfuldt. Så skal du vide, at du ikke er alene. Sådan føler mange, som henvender sig til os. Måske du vil finde det inspirerende og støttende at læse artikler, hvor andre mænd fortæller om at søge hjælp hos os?
Til slut vil jeg gerne spørge dig om en sidste ting. Hvis du skulle gøre en god ting for dig selv i dag, hvad skulle det så være? Lytte til noget fed musik? Tage et varmt bad? Gå en tur? Skrive tre gode ting om dig selv? Købe en plante? Noget, som gør dig godt. Et klamp på skulderen. Fordi du har taget det første skridt. På vej til at søge hjælp.
Tak, fordi du delte dine tanker med Brevkassen.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt videre.
Mange hilsener fra Brevkassen