Hej
Jeg ved ikke helt om der er noget galt med mig da jeg for ekstremt dårligt samvittighed og dårligt med mig selv når jeg spiser får meget eller usundt. Nogle så dårligt at jeg skære i mig selv eller græder virkelig meget over at jeg ikke føler mig tilpas i min krop og føler mig virkelig tyk.
Jeg træner næsten hverdag men ellers danser jeg hverdag men jeg føler bare ikke det er nok det er ligesom om jeg aldrig bliver tilfreds med mig selv.

Svar
Kære du
Tak, fordi du skriver til Brevkassen. Det gør virkelig indtryk på mig at læse, hvordan du har det. Jeg får indtryk af, at du kæmper med noget, der er rigtig svært - og jeg håber, at mit svar kan bidrage med noget, du kan bruge på din vej.
Du skriver, at du får ekstremt dårlig samvittighed, og at du får det dårligt med dig selv, når du spiser for meget eller usundt. Du skriver, at du nogle gange får det så dårligt, at du skærer i dig selv eller græder meget over ikke at føle dig tilpas i din krop. Jeg ved, at det kan være helt utroligt hårdt at have det på den måde, du beskriver.
Du skriver også, at du træner og danser meget, og at du ikke føler, at det er nok - at det er ligesom om, du aldrig bliver tilfreds med dig selv. Jeg forstår virkelig godt, hvad du mener. Det kan være et meget, meget stort pres at være utilfreds med sig selv uanset, hvad man gør.
Da jeg var yngre, oplevede jeg selv at få det så dårligt, som du beskriver, når jeg syntes, at jeg havde spist forkert. Jeg trænede også næsten hver dag, men følte mig alligevel ikke tilfreds.
Jeg synes, det er modigt, at du har skrevet til Brevkassen. Jeg gjorde ikke selv noget i den stil, da jeg var 15 år. Du fortæller, at du gør skade på dig selv, og at den måde, du har det med din krop, gør dig rigtig ked af det. Jeg ser dit brev som et udtryk for, at du besidder en styrke og et ønske om at få det bedre.
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det, du oplever med din krop, mad og træning, er vigtigt at tage hånd om. At gøre skade på sig selv, at opleve stor utilfredshed med sin krop og at have en hel masse tanker om mad og træning er alt sammen tegn på, at man ikke trives i sit liv.
Mange unge, der gør selvskade eller har en spiseforstyrrelse, beskriver, at det hjælper dem med at få en følelse af kontrol. Mange beskriver, at de søger en bestemt følelse af fx trøst eller fred i sindet, når de gør selvskade eller kontrollerer, hvor meget de spiser eller træner. Der er også mange, der oplever at spise for meget, når de er kede af det, og bagefter har de det ekstremt dårligt med sig selv. Kan du mon genkende noget af det?
At have det svært med sin krop, mad eller træning kan på den måde være en mestringsstrategi - det vil sige en måde at håndtere livet på - som opstår, når det på den ene eller anden måde er udfordrende eller svært.
Kroppens udseende eller madens indhold kan være noget at flytte sit fokus til, når der er et eller andet i livet, som gør ondt eller er ude af ens kontrol – fx at have det dårligt i skolen, være ensom eller at noget i hjemmet ikke er, som det skal være. Det var i hvert fald noget af det, der var galt, da jeg havde en spiseforstyrrelse som teenager.
Hvor længe har du mon haft det, som du beskriver i dit brev? Hvornår og hvordan startede det? Måske kan du se en sammenhæng mellem det, du oplever med din krop og maden, og andre ting i livet, som er svært? Uanset hvad, er det vigtigt, at du tager hånd om dig selv ved at række ud efter den rette støtte – og det er en rigtig god begyndelse, at du har skrevet til Brevkassen.
Har du mon talt med nogen om, hvordan du har det? Jeg håber, at der er nogen i dit liv, som du føler dig tryg ved at tale med. Måske et familiemedlem, en lærer eller en helt tredje, som du taler godt med? Du er også meget velkommen til at ringe til vores telefonrådgivning, hvis det er svært at blive mødt og forstået af nogen, du kender. Det er nemlig vigtigt, at du bliver taget alvorligt og lyttet til med omsorg.
Det første skridt til behandling, hvis man gør selvskade eller er i tvivl, om man lider af en spiseforstyrrelse, er at gå til egen læge. Lægen er den, der kan vurdere situationen og henvise til eventuel behandling eller en psykolog. Har du mon mod på det? Måske har du lyst til at læse denne vejledning, som handler om de muligheder, der er for behandling af spiseforstyrrelser. Du kan måske også have glæde af denne vejledning med gode råd til lægesamtalen.
Jeg kommer også til at tænke på, om et samtaleforløb for unge med selvskade mon kunne være noget for dig? Det er nemlig muligt at få op til 10 samtaler med en terapeut. Jeg tænker også, at du måske kan have glæde af at læse nogle gode råd til mennesker med selvskade.
Og så er du selvfølgelig velkommen til at læse mere om både selvskade og spiseforstyrrelser på vores hjemmeside.
Mærk efter, hvad der føles rigtigt for dig. Jeg ved, hvor skræmmende det kan være at skulle tale med en læge, en terapeut eller psykolog. Men jeg ved også, at jeg aldrig havde fået det så godt, som jeg har det nu, hvis jeg ikke havde opsøgt den rette hjælp og terapi. Derfor håber jeg, at du også vil række ud efter støtte.
Jeg håber og tror på, at du gør dit bedste for at tage kærligt hånd om dig selv og for at få støtte og hjælp. Der er nemlig ingen, der kan eller skal klare så svære tanker om mad og krop, som du beskriver, på egen hånd. Selvom jeg får indtryk af, at du er en meget stærk pige, så betyder det ikke, at du bør klare din situation alene.
Du er velkommen til at skrive til os igen, ringe til vores telefonrådgivning på 7010 1818 eller bruge andre af vores rådgivningstilbud for at få mere vejledning eller hjælp til, hvad du kan gøre.
Mange varme tanker herfra.
Kærlig hilsen
Brevkassen