Hej,
Jeg har døjet med overspisning. Har forsøgt at tabe mig længe mht sport, men det ender altid med et skridt frem, to tilbage. Jeg kan spise godt og sundt uden at spise for lidt i to til tre dage i streg, men når jeg først begynder at snacke bliver det altid til en endeløs binge. På det seneste virker det som om hvis jeg spiser det mindste efter jeg har spist aftensmad så bliver køkkenet tømt. Jeg har haft utrolig svært ved at stoppe, og tit så fortsætter jeg selvom jeg godt ved jeg ikke burde. Ved ikke om I har nogle strategier som kan hjælpe, men da det virkelig er begyndt at fylde meget for mig tænkte jeg at jeg ville spørge om hjælp.
Tak

Svar
Kære Dig,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os.
Jeg hæfter mig ved, at du til sidst i dit brev skriver, at overspisningerne er begyndt at fylde virkelig meget for dig, og det er rigtig godt, at du reagerer og rækker ud. Det første skridt er erkendelsen af at man har et problem, og dernæst bede om hjælp. Det er det du gør nu, og det er bare så godt, og langtfra nemt.
Du spørger konkret, om vi kan hjælpe med nogle strategier, og jeg vil i hvert fald gøre mit bedste forsøg i mit svar til dig. Jeg håber, at mit brev peger på nogle muligheder, som du synes er hjælpsomme.
Vi ved, at der er flere mennesker, både mænd og kvinder, der genkender det mønster du beskriver, nemlig at det kan være svært at stoppe en overspisning igen. Men også at overspisning eller forsøget på at kunne kontrollere madindtaget, ofte er en strategi vi udvikler, når noget i livet kan føles svært. Overspisning kan også komme efter en periode med vægttab, fordi kroppen er fysisk sulten, og man måske har levet efter bestemte mad regler. Mon der er noget du kan genkende fra dit eget liv her?
Er der mon nogen omkring dig, der ved hvordan du har det? Er der nogen du deler dine tanker med, eller går du mon med det hele selv? Grunden til at jeg spørger dig om dette er, at det kan være hårdt at gå med de tanker helt selv. Det vi ved fra tidligere behandlingsforløb er, at det at kunne dele hvordan man har det med andre, støtte sig op ad andre og få den hjælp man har brug for, kan være de første skridt på vejen hen mod der, hvor en spiseforstyrrelse ikke dikterer hverdagen.
Jeg indsætter et link til en artikel, der handler om en ung mand der er under behandling for sin BED. Måske det kan være en hjælp for dig at læse, at du på ingen måde er alene om at have det på den måde du beskriver.
Derudover vil jeg skrive til dig, at vi har gratis forløb til behandling for BED - Tvangsoverspisning. Jeg kan ikke vurdere, om du er i målgruppen til tilbuddet, men jeg vil opfordre dig til at læse om det og skrive dig op, hvis du synes, det lyder som noget, du kunne have lyst til. Jeg ved, at der findes behandlingsgrupper, hvor der kun er mænd, som deltager - mon du kunne forestille dig at være en del af det?
Jeg håber svaret på brevet lander okay hos dig, i forhold til dit spørgsmål. Samt at brevet indeholder nogle muligheder, som du har lyst til at række ud efter.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os via rådgivningen på telefon eller chat, hvis du har brug for tale om det der fylder hos dig. Du kan også booke tid til en personlig rådgivningssamtale. Det er selvfølgelig gratis og kan måske være et godt første sted at starte?
Tusind tak for dit brev.
De kærligste hilsner
Brevkassen