Hej
Jeg skriver fordi jeg for første gang i mit liv er begyndt at selvskade lidt. Jeg er fornyligt blevet diagnosticeret med svær depression og venter på at begynde behandling hos psykolog. Jeg har haft meget svært ved at håndtere mine følelser og jeg befinder mig nærmest i en panisk tilstand 24/7. Jeg er begyndt at fantasere om at selvskade. Jeg niver også mig selv lidt, når det er helt værst. Det skræmmer mig dog og jeg er meget bevidst om det. Jeg ønsker ikke, at det bliver en ond spiral. Jeg delte min bekymring med min kæreste. Han mente at jeg ikke skulle være bekymret, når jeg blot niver mig selv og ikke cutter. Han sagde at nogle eksperter anbefaler det, for at slappe af. Det er jeg meget uenig i, og vil derfor høre fra jer, hvad der egentlig er op og ned. Jeg føler selv, at det er et tydeligt tegn på at der er noget galt, og at jeg burde få hjælp INDEN jeg begynder at cutte. For jeg er også begyndt at tænke på det, men har ikke gjort det.
Så mit spørgsmål er: Har min kæreste ret i, at det ikke er så alvorligt når jeg blot niver mig selv, eller skal jeg tage det meget seriøst og har I nogle råd til hvordan jeg stopper mig selv. Jeg føler selv, at jeg har rimelig godt styr på det, men tænker samtidig at det er mega løgn. For hvis du selvskader, har du jo slet ikke styr på dig selv. Hjælp, jeg ved ikke hvad jeg skal tænke.
Mvh. Den fortvivlede

Svar
Kære du
Tak, fordi du skriver til Brevkassen og deler dine tanker.
Du skriver, at du for nylig er diagnosticeret med svær depression og venter på at begynde i behandling hos en psykolog. Det må være et meget svært sted at være. Jeg får indtryk af, at det kræver meget at være i dine sko på nuværende tidspunkt, og dit brev gør indtryk på mig.
Du beskriver at have svært ved at håndtere dine følelser, og at du befinder dig i en panisk tilstand døgnet rundt. Det kan jeg godt sætte mig ind i. Du er begyndt at fantasere om selvskade og niver dig selv, når det er værst. Jeg er glad for, at du skriver til os. Dit brev ser jeg som et tydeligt tegn på, at du ønsker at tage hånd om dig selv, så godt du kan.
Du skriver, at du er bekymret og ikke ønsker, at det bliver en ond spiral. Du vil gerne have hjælp, INDEN du begynder at cutte, skriver du. Og det bør du også få. Du har en stor styrke i at være så opmærksom på dig selv, dine tanker og handlingsmønstre. En vigtig ressource, som du må holde fast i.
Uanset, hvad din kæreste eller andre mener eller siger, så er det DIG, der kan mærke, hvordan dine tanker og handlinger føles. Du føler selv, at det er et tydeligt tegn på, at der er noget galt, når du niver dig. Du skal lytte til dig selv. Du er begyndt at tænke på at få hjælp, men har ikke fået det endnu.
Selvskade er alvorligt. At nive sig selv gør ikke akut og stor fysisk skade. Det er måske dét, din kæreste mener med, at det ikke er så alvorligt. Men det er vigtigt at forstå, at dét, som ligger bag lysten til at skade sig selv, er alvorligt og nødvendigt at tage hånd om. Jeg forstår din bekymring og din tvivl på, hvad du skal tænke.
Selvskade kan nemlig betragtes som en coping-strategi; en måde at håndtere svære følelser på. På den måde giver det mening, at du har haft tanker om selvskade i takt med, at du har oplevet depression og alt det, der måtte være svært i dit liv. Det er normalt, at selvskade træder ind i livet, når livet i stigende grad er udfordrende eller tungt. Det kan også være i en situationen, hvor man føler sig magtesløs. Og det er normalt at være i tvivl, om man gør selvskade. Især, hvis det er i mildere grad.
Jeg håber, at du snart kan starte i et forløb hos den psykolog, du skriver, at du venter på at se. Du skal tage dig selv og det, du bærer rundt på, alvorligt. Du hverken kan eller skal klare det hele på egen hånd og bør blive støttet i at få det bedre – både i forhold til depression og tanker om selvskade. Jeg håber, at din kæreste generelt er en god støtte og tryg at tale med. Er der mon andre, du også har lyst til og mod på at tale med?
Jeg tænker på, om du har lyst til at bruge vores rådgivningstilbud og fx få en personlig samtale for at få yderligere støtte eller vejledning? Måske især, hvis der er længe til, at du kan starte hos psykologen, eller hvis ikke oplever at få den støtte, du har brug for, hos lægen eller psykologen. Du er velkommen til at skrive til Brevkassen igen eller ringe til rådgivningen på 7010 1818.
Se også vores tilbud til unge, der skader sig selv, og overvej om et samtaleforløb kunne være noget for dig. Se også gerne andre tilbud, der kunne være relevante for dig.
Jeg får indtryk af, at du er meget reflekterende. At du virkelig ønsker at skabe et liv, hvor du har det godt. Jeg beundrer dit mod på at række ud og håber, at du vil fortsætte med at lytte til dig selv. Mange varme tanker herfra.
Kærlig hilsen
Brevkassen