Følelsen af ​​at ville tabe mig er i mit hoved hele tiden, fordi vi lever i en verden, hvor jeg har brug for at være tynd, men ikke for tynd, og du kan ikke være overvægtig, for så siger samfundet, at du skal tabe dig, så hvad vægt skal jeg være, det er forvirrende.
Jeg vil bare have den perfekte krop, men den ændrer sig hele tiden, som om du kan have den perfekte krop, og så er den næste dag forandret igen. samfundet er virkelig nødt til at stoppe med at behandle mennesker sådan. du kan være en hvilken som helst vægt og være smuk. Men personligt vil jeg virkelig gerne tabe mig. Jeg ved, at mine forældre siger, at jeg er lidt for tynd, men jeg vil gerne være endnu mere tynd, jeg ved, at det ikke er sundt, men det er, hvad samfundet også har fortalt mig. Jeg vil ikke spise, for hvad nu hvis jeg tager på. Jeg føler mig så tyk nu, når jeg tager på i vægt, hvad vil jeg så mærke? Jeg hader, at mine forældre kontrollerer min mad hele tiden.

Svar
Kære Pige
Tak for dit brev. Tak for dit mod til at sætte ord på dine følelser omkring din krop og din vægt. Og på samfundets fokus på vægt og krop.
Først får jeg lyst til at sige til dig: Hvor er du sej, skarp og god til at sætte ord på.
Jeg er så enig med dig i, at samfundet er med til at sætte normen for, hvordan vi bør se ud. Mange unge som dig og voksne som mig bliver påvirkede af samfundets regler for, hvordan vores kroppe skal se ud. Det er fucked. Virkelig.
Samtidig oplever jeg også, at der er en voksende tendens blandt unge piger og kvinder, som siger stop. Siger fra. Man er, som man er. Uden at være forkert. Ens krop er, som den er. Uden at være forkert.
Som du selv skriver: 'Samfundet er virkelig nødt til at stoppe med at behandle mennesker sådan. du kan være en hvilken som helst vægt og være smuk.' Du skal vide, at det er virkelig stærkt og inspirerende at læse dine ord.
Men det er også svært at ignorere den virkelighed, vi lever i. Og det tager tid at lave samfundet om. Vi må starte med os selv. Øve os i at holde af os selv. Og af vores krop, som den er.
Må jeg give dig en lille øvelse? Hver dag skal du finde én lille ting ved dig selv, som du kan lide. Det kan være dine øjne, din stemme, din neglelak, din måde at være sammen med andre på, noget, du er god til, eller noget, du kan lide at gøre.
Skriv den ene ting ned hver dag i en måned. Når måneden er gået, så læs alt, hvad du har skrevet ned, og mærk efter. Hvordan føles det at være dig? Hele dig? Det er svært. For vi er gode til at finde fejl ved os selv. At sammenligne os selv med andre. Men det er godt at øve sig. I at se det gode i sig selv. Mon du kan se en idé i at forsøge dig med denne lille øvelse?
Jeg får også lyst til at fortælle dig, at kroppen i din alder stadig er i udvikling. Måske kan du genkende det? Du skriver, at din krop ændrer sig hele tiden. Samtidig vil du gerne være tynd. Endnu tyndere. Du ved også, at det ikke er sundt. Jeg forstår godt alle dine følelser i forhold til din krop og samfundet.
Jeg kan godt forstå, at du bliver irriteret over, at dine forældre kontrollerer din mad. Jeg tænker på, hvorfor du mon tror, at de gør det? Hvad ville du ønske, at de gjorde i stedet? Er det noget, som du kan tale med dem om? Eller kan du måske vise dem dit brev og mit svar?
Som mor tænker jeg, at de gør det, fordi de bekymrer sig. Fordi de elsker dig. Det tænker jeg også, at du ved, inderst inde. Har jeg mon ret i det? Samtidig tænker jeg også, at jeres måltider må være stressende for dig. Hvad ville være en rar måde for dig at sidde omkring middagsbordet? Ville du kunne tale med dine forældre om det?
Jeg får også lyst til at spørge dig, om der er sket noget, som har gjort, at du vil tabe dig? Hvordan har du det mon? Kunne du måske have lyst til at ringe og tale med en af vores rådgivere om det? De er supersøde, og mange har selv haft de samme tanker og oplevelser omkring mad, som du har. Du er helt anonym, når du kontakter vores telefonrådgivning.
Har du mere lyst til at skrive, kan du både sms'e og chatte.
Du er også meget velkommen til at skrive til Brevkassen igen.
Du skal vide, at dit brev har gjort stort indtryk på mig. Jeg ser en masse styrke i dine ord, som du kan bruge til at gå imod samfundet og tankerne om, at du skal være tynd.
Tusind tak, fordi du skrev til os. Skriv endelig igen eller kontakt os på et af de øvrige rådgivningstilbud. Vi vil meget gerne tale med dig.
Jeg hepper på dig.
Mange kærlige hilsener fra
Brevkassen