Jeg føler at mit liv er et rent kaos. Jeg hader mit liv. Jeg har haft en spiseforstyrrelse før, og skader mig selv. Jeg startede pga mobberi, og jeg er egentlig blevet mobbet hele mit liv, men det blev voldsomt i de lidt større klasser. Det stoppede i 9 klasse. Men kan stadig ikke stoppe med selvskade……
Jeg skærer i mig selv, niver mig selv, og slår mig selv.
Jeg har prøvet at komme ud af det i 2 år nu. Og vil gerne ud af det inden efterskole, her efter sommerferien. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre, er helt lost.
Jeg har brug for jeres hjælp. Håber virkelig i kan hjælpe mig.
Jeg har prøvet alle mulige former for at kunne stoppe med det, har brugt mindfulness, en elastik til når jeg har følt jeg har skulle selvskade, gå ture og snakke med folk om det.
Har også prøvet at snakke med lægen og gå til psykolog.
Jeg føler intet hjælper, det er som om at jeg bare skal skade mig selv, det er som om at jeg bare skal leve et liv med det.
Sikkert fordi jeg er så dum og grim, hader virkelig mit liv nogle gange….
Jeg har brug for hjælp, vil gerne stoppe inden efterskole.

Svar
Kære du
Tak for dit brev, jeg er glad for, at du skriver her til brevkassen.
Det lyder som om, at der er nogle ting omkring selvskaden, som du er blevet ret træt af? Og du skriver, at du har prøvet at komme ud af det i to år, og du ikke ved, hvad du skal gøre. Men jeg fornemmer, at du faktisk allerede gør og har gjort en hel masse for at tage hånd om dette: du har forsøgt med mindfulness, en elastik, gået ture og talt med andre om det, talt med lægen og med en psykolog. Hvordan har det virket? Er der noget af det, der har været hjælpsomt for dig, og som du har kunne bruge?
Jeg får også indtryk af, at du har en drivkraft, en motivation og en lyst til at det skal være anderledes, og at du godt kunne tænke dig at komme ud af vanen med at gøre skade på dig selv, inden du skal starte på efterskole. Denne drivkraft tænker jeg, der må være en kæmpe styrke i.
Samtidig kommer jeg til at tænke på, om det vil være en hjælp for dig at have en plan, hvis tanker om selvskade dukker op, mens du er på efterskolen? Er der noget af det, du allerede har prøvet, som vil kunne hjælpe dig i den situation?
Her i Foreningen har vi forskellige tilbud, som du er velkommen til at skrive dig op til, men det kan selvfølgelig være svært at følge disse forløb, mens du er på efterskolen. Du kan alligevel tænke over det og læse mere her:
Gruppeforløb til dig med selvskade
Individuelle samtaleforløb til dig med selvskade
Derudover vil jeg også nævne for dig, at rådgivningssamtaler over telefon eller video kan være relevant for dig, mens du er på efterskolen, hvis tanker om selvskade dukker op, og det er rart at kunne tale med nogen. Mange fortæller os, at de synes det er hjælpsomt at kontakte vores rådgivning, når de mærker trangen eller behovet for at selvskade. Nogle gange kan en snak med os være en støtte til at gøre noget andet. Du kan læse mere om vores tilbud her:
Videorådgivning
Telefonrådgivning
Chatrådgivning
Kunne du ellers forestille dig at tale med en lærer, hvis du får brug for at dele din situation med en voksen fra efterskolen?
Du skriver, at dit liv er et rent kaos, og du nævner, at mobning var igangsættende for noget af det, som du oplever. Det er ikke noget, du har fortalt så meget om her i brevet, men jeg tænker, at der måske er nogle af disse ting omkring det kaos, du oplever og mobning, som kan være rart at få talt med nogen om? Er det noget, du har talt med nogen om tidligere? Og hvordan var det?
Selvskaden kan komme på besøg og vise sig som en strategi eller en løsning, netop når man oplever kaos eller at noget er svært, og der er ting, man kæmper med. Og for at få selvskaden til at gå væk, er det vigtigt at kigge på, hvad selvskaden hænger sammen med, og hvordan det går med de andre ting i livet, og hvordan man ellers har det. Giver det mening for dig?
Det lyder rigtig spændende, at du skal starte på efterskolen efter sommerferien. Jeg håber, at du får en rigtig dejlig tid der, og at dit år på efterskolen bliver fyldt med ting, som du holder af. At du får en masse gode oplevelser, eventyr og at det bliver et sted der kan tilbyde dig nogle nye begyndelser, at der bliver plads til at fordybe dig i ting, du holder af, og at det er et sted, hvor der er plads til at etablere nye venskaber.
Og når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du virkelig er i gang med at tage kampen med selvskaden op, og jeg tænker på, om efterskolen mon kan vise sig at blive din hjælp og støtte i denne kamp?
Der er desværre ikke en "nem løsning" eller et "quick fix", når det kommer til at stoppe med selvskade, men jeg fornemmer, at du er på rette vej, og jeg håber, at du synes mit svar støtter dig i fortsat at arbejde med selvskaden.
Held og lykke med din efterskolestart, og alt det bedste til dig.
Du er meget velkommen til at kontakte os igen - vi vil gerne være her for dig.
Kærlig hilsen fra
Brevkassen