Evaluering: Samtaleforløb for unge med selvskade

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade (Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade) tilbyder samtaleforløb til 12-25-årige unge, der skader sig selv med vilje. Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade gennemfører en evaluering af indsatsen for at undersøge, hvad det betyder for de unges trivsel og selvskade at deltage i et samtaleforløb.

Projektperiode: 2020-2022

Bevillingsgiver: Det Obelske Familiefond

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade tilbyder et individuelt tilrettelagt forløb på op til 10 mødegange. Samtaleforløbet har til formål at give den unge indblik i funktionerne og effekterne af selvskaden. Med andre ord: Hvad selvskaden gør for den unge? Hvad hjælper den til? Hvilke udfordringer skaber den? Hvornår opstår behovet for selvskade? Et større indblik i selvskaden danner afsæt for at finde nye strategier til at håndtere det, som selvskaden plejer at hjælpe med at håndtere. Den unges netværk bliver inddraget i samtalerne i det omfang, det er muligt og meningsfuldt, så de klædes på til at kunne støtte den unge endnu bedre fremadrettet.

Evalueringens formål

  • At dokumentere effekten af samtaleforløbet i Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade 
  • At give viden, der kan bruges til at forbedre indsatsen undervejs

Hvordan gør vi?

Evalueringen gennemføres som en før- og eftermåling, hvor data indsamles ved hjælp af spørgeskemaer. Det betyder, at de unge besvarer de samme spørgsmål to gange: henholdsvis inden samtaleforløbet begynder og efter endt forløb.

Spørgsmålene omhandler bl.a. deltagernes selvskadende adfærd (DSHI-9), indblik i selvskaden samt alternative mestringsstrategier, følelsesregulering (DERS-16) samt deres generelle trivsel (WHO-5 og Cantrill-stigen).

Målet med evalueringen

Med evalueringen vil Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade undersøge, hvilken effekt vores samtaleforløb har på de unges selvskadende adfærd og trivsel. Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade vil bruge resultaterne til at forbedre indsatsen undervejs og til udvikling af fremtidige tilbud. Derudover vil resultaterne blive brugt til at gøre beslutningstagere opmærksom på betydningen af, at der også i fremtiden findes skræddersyede tilbud til målgruppen.