Relationens betydning

Studier viser, at en god alliance mellem patient og behandler er vigtig i kampen mod en spiseforstyrrelse. Formålet med nærværende undersøgelse er derfor at belyse, hvad der karakteriserer en god relation mellem patient og behandler, ifølge patienter og deres forældre, samt hvilken betydning relationen har for udbyttet af behandlingen set fra deres perspektiv.

Undersøgelsen viser blandt andet, at størstedelen af patienterne såvel som forældre har en god eller meget god relation til deres behandler (hhv. 82% og 66%), at de føler, at de kan stole på deres behandler (hhv. 81% og 72%), og at de samarbejder med deres behandler (hhv. 72% og 81%). 

Undersøgelser viser desuden, at det at føle sig forstået af sin behandler har en positiv indflydelse for det selvvurderede udbytte af behandlingen. Ligesom det har en positiv indflydelse, at behandlingen fungerer som et samarbejde, hvor patienter såvel som forældrene føler sig inddraget og hørt. Patienter med en spiseforstyrrelse har endvidere behov for at blive set som et helt menneske med individuelle, bagvedliggende årsager til spiseforstyrrelser, og ikke blot en diagnose. Forældrene lægger desuden vægt på, at behandleren forstår og accepterer den tvivl og afmagt, man som forældre kan have, når ens barn har en spiseforstyrrelse.

Rapporten præsenterer resultaternes af en spørgeskemaundersøgelse med 218 besvarelser fra personer, der enten er eller har været berørt af en spiseforstyrrelse, samt forældre til personer, der ligeledes er eller har været berørt af en spiseforstyrrelse.