Debat

Forældre har et ansvar for at give børn et sundt forhold til kroppen

Voksne skal udfordre de skønhedsidealer, børn møder, og klæde børn på til at gå ind i ungdomslivet med sunde og realistiske forventninger til deres egne kroppe.

En trist pige der kigger væk mens der sidder en kvinde foran hende der holder fast i hendes skulder og prøver at trøste eller have en samtale

Af Laila Walther, direktør for LMS, og Lisbeth Jessen, direktør for Anti Doping Danmark. Indlægget blev bragt i Avisen Danmark 1. april 2022.

Ej, hun skulle vist ikke have haft den kjole på, hva'! Jeg må vist hellere se at få kroppen klar til badetøjssæsonen og Nej tak, jeg skal tabe mig.

De fleste af os har nok tænkt det, og måske har vi også sagt det, når vores børn har kunnet høre det. Det kan virke ganske harmløst, men når børn lytter, kan vores kommentarer få stor betydning for, hvordan de ser på sig selv.

I dag er både drenges og pigers selvbilleder påvirket af det dominerende slanke og stærke kropsideal. Pigerne har det værst. Allerede i 6. klasse er under halvdelen af pigerne tilfredse med deres krop.

Derfor er LMS og Anti Doping Danmark gået sammen om projektet Spejlven, der skal højne børns og unges trivsel, sundhed og selvværd ved at gøre op med urealistiske kropsidealer og forventninger til egen krop.

Hvis dit barn giver udtryk for, at det ikke er tilfreds med sin krop, er det vigtigt at være nysgerrig. Som forældre kan vi fristes til at sige ”pjat, du er smuk, som du er” i håb om, at de tror på, hvad vi siger. Men det er vigtigt at anerkende barnets følelser og spørge ind til, hvorfor barnet har det sådan.

Og så kommer vi til det, der kan være rigtigt svært for mange af os: Det er ikke nok at tale positivt om barnets krop. Vi skal også vise dem med os selv som eksempel, at kroppen er god nok, som den er. Så tal også positivt om din egen krop, og lad mad handle om energi til dagen, god smag og hyggeligt samvær. Ikke kalorier, sundhed og forbudte madvarer.

Et afgørende skridt mod et sundt forhold til kroppen er muligheden for at spejle sig i andres naturlige kroppe. Børn og unge eksponeres konstant for retoucherede kroppe. Der er brug for et modsvar. Det finder man hjemme i familien, hvis børn får lov til at se forældre og søskende uden tøj på, og det finder man i omklædningsrummet, når de ser deres jævnaldrende kammeraters kroppe.

Omklædningsrummet er et vigtigt socialt rum for børn og unge. Her kan dannes fællesskaber og socialt samvær, men det kræver, at de mødes i et trygt fællesskab. Det er derfor vigtigt, at vi voksne skaber plads til mangfoldighed. Jo flere der tager del i fællesskabet, jo mere mangfoldigt bliver det indtryk, børnene går derfra med.

Børn og unges identitet formes i dag i høj grad online, hvor kroppen frit kan redigeres og tilpasses – til det helt urealistiske og uopnåelige. Sociale medier er designet til, at du kan måle dig op mod alle andre. På den måde fungerer Snapchat, Instagram og TikTok som et spejl, der ubarmhjertigt sidestiller popularitet med antallet af likes, streaks, kommentarer og følgere.

Teenageres hjerner er stadig meget sårbare over for den kontante respons på sociale medier, og de oplever en afvisning på sociale medier lige så stærkt som en afvisning ansigt til ansigt.

Derfor anbefaler vi, at du viser interesse for dit barns digitale liv. Spørg ind, og hold øje med, hvad dit barn kigger på – og dermed spejler sig i. Og bliver barnet negativt påvirket af det, der er i feedet, så hjælp med at få ændret algoritmen.

Skoler i hele landet kan gratis tage del i projekt Spejlven, hvor elever i 6. klasse gennem workshops og undervisning vil blive udfordret på deres ideer om den sunde krop. Samtidig vil forældre og fagpersoner som for eksempel lærere, pædagoger og trænere få redskaber til at tale med børn og unge om sundhed og kropsidealer.

Sammen skal vi voksne udfordre de skønhedsidealer, børnene møder, og vi skal klæde vores børn på til at gå ind i ungdomslivet med sunde og realistiske forventninger til deres egne kroppe.

Gennem hele projektet vil vi måle effekten, og gør det en forskel, når voksne tager ansvar for at formidle sunde kropsidealer til børn og unge, vil vi arbejde for, at det bliver del af undervisningen på alle skoler.